Yoga

Wat is Yoga?
Yoga omvat een warming up, oefeningen voor soeplesse, spierkracht, mentale ontspanning en bewustwording.

De oefeningen worden uitgevoerd op een yogamat. Als je een proefles komt volgen is er een mat voor je. Kom je regelmatig een les volgen, dan is het de bedoeling dat je je eigen mat gaat meenemen. Die kan je zelf kopen of via Dolfijn Body & Mind bestellen voor € 25. Geef dit graag aan via het contactformulier.

Er is aandacht voor houding, ademhaling, kracht, soeplesse. De les heeft vloeiende overgangen, gevarieerde rustige muziek. Yoga is een ervaringen voor lichaam en geest. Er is ruimte om langer bij een pose te blijven, ruimte voor persoonlijke aandacht en uitleg, inspelen op de behoeftes van de groep, de les gaat als een flow van begin tot eind. Een ware welness voor Body & Mind.

Yoga – oefeningen voor het lichaam en ontspanning voor de geest – Mindfull

  1. Een warming up met bewegingen die lichaam en geest voorbereiden en laten aarden
  2. Yoga – Zonnegroet (vanuit staand, vooroverbuiging, down dog, plank, krokodil, cobra/updog, …)
  3. Yoga – Staande Kracht (versterkende oefeningen voor benen, ontwapening van ook jouw mentale kracht)
  4. Yoga – Balans (balanceren voor verbetering van concentratie en innerlijke rust, waarbij de kernspieren zorgen voor stabilisatie; dit wordt rustig opgebouwd en kan ook met ondersteuning van een 2e voet of muur)
  5. Yoga – Heupopeners (mobiel(er) maken van heupgewrichten, ook de rug heeft hier baat bij.
  6. Buikspieren vanuit  Powerhouse
  7. Rugspieren vanuit Powerhouse
  8. Yoga – Rompdraaiingen (soepel lichaam en een natuurlijke massage voor organen)
  9. Yoga – Vooroverbuigingen voor stretch van benen en rug (forward folds & bends)
  10. Ontspanning en (geleide) meditatie

 

Voor wie is de les geschikt?
Voor iedereen, mannen en vrouwen ongeacht hoe fit je bent. Op het moment ligt de leeftijd tussen de 35 en 85 jaar, doorgaans vrouwen. Als u twijfelt, vraag dan advies aan uw huisarts of therapeut. Wij doen ons best u zo goed mogelijk te begeleiden, de uiteindelijke verantwoording ligt bij uzelf. Luister naar de signalen die uw lichaam u geeft. Pas de oefening aan als het niet goed voelt of stop en wacht op de volgende oefening. We kunnen ook samen kijken naar een alternatieve oefening.

De les is heel toegankelijk en laagdrempelig. Juist omdat iedere oefening stap voor stap wordt uitgelegd, ondersteund door juiste ademhaling. De lesgever geeft hierbij duidelijk aan wanneer je een oefening doet en hoe deze uitgevoerd wordt. Er worden opties aangegeven of aanpassingen. Er is ook ruimte voor persoonlijke begeleiding in de les. De groepen bestaan uit maximaal 15 deelnemers. Er bestaan verschillende niveaus binnen dezelfde les.

 

Hoe sportief moet ik zijn?
Yoga is geen conditionele les, het kan je lichamelijke conditie wel verbeteren. Yoga maakt je bewuster, sterker, soepeler en geeft een (doorlopend) gevoel van welbehagen.

cursus-body-mind-studio-neem-tijd-400x400

Wat doet Yoga voor mij?

  • maakt je lichaam sterker en soepeler
  • balanceert de ademhaling; dit brengt het lichaam in balans, een rustigere hartslag en een ontspannen gevoel
  • maakt ruimte voor organen en ruimt afvalstoffen op
  • maakt je bewust
  • laat je ervaren, in je lichaam komen
  • verlaagt stressniveau
  • werkt geestverruimend
  • zorgt voor mobiliteit in de gewrichten
  • zorgt voor een blijvend gevoel van welzijn en kalmte
  • helpt je concentratie te verbeteren
  • maakt je bewust van je houding
  • geeft de mogelijkheid om dit in het dagelijks leven toe te passen; Yoga is een metafoor voor het leven

Zwangerschap en Yoga
Dit is mogelijk en kan worden gedaan in een reguliere les met de nodige aanpassingen. De rechte buikspieren kunnen dan beter niet getraind worden in deze periode. Je kan de Yoga les volgen zolang goed voelt voor jezelf.

Ook voor vrouwen die een kind hebben gekregen geldt nog steeds met beleid om te gaan met het lichaam. Tijdens de les wordt geleerd te luisteren naar je eigen lichaam. Je lichaam is intelligent en geeft je constant informatie. De kunst is hiernaar te (leren) luisteren. Hierin word je begeleid.

Iedere week?
Ja! Je zal verschil gaan voelen als je regelmatig , dus iedere week 1x de les volgt. Vaker per week geeft een nog doeltreffender resultaat. Geef jezelf de tijd om je de oefeningen eigen te maken.

2015sept IPHONE france runbike nia nic prof 1371

Rugklachten?
We zien het lichaam als een geheel. We doen ook oefeningen specifiek gericht op het versterken van de rugspieren, en ook de buikspieren spelen hierbij een rol.
Daarnaast doen we oefeningen die de rug juist soepeler kunnen maken. Sommige bewegingen zijn driedimensionaal, die je rug lekker los maken. Op een soepele manier is het “& Mind” gedeelte verweven in de les ; we doen het zo dat dit prettig en comfortabel aanvoelt voor de deelnemers.

Door te (leren) ontspannen en los te laten kan het ook zijn dat het beter gaat met je rug. Spanningen worden vaak “opgeslagen” in het lichaam. Het lichaam spreekt hoe jij je voelt. Yoga geeft ruimte om deze blokkades op te laten lossen. Yoga geeft ruimte.

Geen rugklachten?
Het is fijn als je een gezonde rug hebt. Yoga helpt je rug ook gezond te houden. Yoga ondersteunt een gezond lichaam.

Wervelkolom-rugpijn

Ontspannen en Geleide Meditatie

En dan als afsluiting van de les even heerlijk ontspannen in een houding die jij prettig vindt, zittend of liggend op je rug of je zij. Een moment om bij jezelf naar binnen te keren, naar je adem te luisteren en even alles los te laten. Je zal hierin begeleid worden en leren hoe je binnen 5 minuten naar jouw ontspanning toe kan gaan, ook op andere momenten dat jij hier graag voor kiest.